Przegląd marketingowy czerwca 2021 | Decathlon, Christiano Ronaldo, Pride Month

Czerwiec był intensywnym marketingowo miesiącem. Świętowano Pride Month, rozpoczęło się Euro 2020, wiele marek rozpoczęło wakacyjne kampanie reklamowe. Zapraszam do subiektywnego przeglądu najciekawszych wydarzeń i kampanii, które miały miejsce w ubiegłym miesiącu.

Asystentka Samsunga

Poprzez wyciek danych agencji kreatywnej Lightfarm Studios, poznano wygląd nowego avatara Samsunga. Asystentka o imieniu Sam nie miała swojej premiery, ale zdążyła zdobyć rzeszę fanów.

Sam to trójwymiarowa postać, która ubrana jest w koszulkę Samsung Galaxy. Kobieta ma pomóc poznać świat urządzeń Samsunga, w tym najnowszych telefonów producenta. Wyciek, choć nie wiadomo, czy planowany, utwierdził Samsunga w tym, że obrali odpowiednią drogę. Na chwilę obecną nie wiadomo kiedy Sam będzie miała swoją premierę i jaka dokładnie będzie jej rola. Pojawiły się przeróżne spekulacje – od asystenta głosowego, który na potrzeby promocji przybrał konkretny wygląd, aż po bycie botem, który ułatwi obsługę urządzeń.

Biegałem. Jestem dumny – Decathlon

Decathlon wypuścił nową kampanię, w której prezentuje zdjęcia brudnych butów. Marka zachęca do dzielenia się swoimi przeżyciami z biegania. Zestawiając brudne buty, ze schludnym wyglądem czy to w garniturze, czy sukni ślubnej, marka pokazuje kontrast. Zdjęciom towarzyszą hasła „Brudna podeszwa, czysta głowa”, „Błoto to mój medal” czy „Nie biegaj, bo się ubrudzisz”.

Fanom marki nie do końca spodobały się nowe kreacje. Część z nich skrytykowała markę za niski poziom estetyki kreacji. Pod wpisami na platformach społecznościowych pojawiły się takie wpisy jak:

Nie róbmy z biegaczy debili. Potrafią ominąć kałużę i potrafią umyć buty. Wy nie potraficie robić reklamy.

Szczęście, że nie zajmujecie się promocją papieru toaletowego…

Paczkomaty Allegro

Allegro rozpoczęło prace nad budową sieci paczkomatów zasilanych zieloną energią. W Poznaniu i w Warszawie pojawiły się pierwsze cztery urządzenia. Marka zapowiada, że do końca roku ma się ich pojawić aż 1500.

Allegro stawia na estetykę, ale także rozwój zgodny z ideą zrównoważonego rozwoju. Tam, gdzie jest to możliwe, zamiast blaszanych boksów, pojawiają się drewniane ściany, pokryte roślinami. Paczkomaty pojawią się też w klasycznej wersji z nadrukiem. W takim przypadku, na ciemnozielonym tle pojawiają się motywy liści, co ma przypominać o związku z naturą.

Wszystkie automaty zasilane będą energią pochodzącą z odnawialnych źródeł. Wyposażone zostaną także w czujniki jakości powietrza.

Christiano Ronaldo wybiera wodę zamiast Coca-Coli

W czerwcu bardzo dużo mówiło się o konferencji prasowej w związku z Euro2020. Christiano Ronaldo poirytowany butelkami Coca-Coli przesunął je z dala od siebie, sięgnął po wodę i zachęcił wszystkich do jej picia.

Czemu więc tak wiele uwagi poświęcono zachowaniu piłkarza? Chyba nikt się nie spodziewał, że wycena rynkowa Coca-Coli z powodu jego zachowania spadnie z 232 do 238 miliardów dolarów. W ciągu kilku godzin wycena marki spadła o 4 miliardy dolarów – a to wszystko przez jeden gest piłkarza.

Czy ktoś ma jeszcze wątpliwości odnośnie skuteczności influencer marketingu i tego, jak niektórzy ludzie wpływają na zachowanie i decyzje zachowanie innych osób?

Mount Recyclemore

W związku z dorocznym szczytem G7, który miał miejsce w St Ives w Kornwalii, firma mucisMagpie zamówiła pracę o nazwie „Mount Recyclemore”. Rzeźba wykonana została z 12 ton odpadów elektronicznych. Postawiono ją na Sandy Acres w Kornwalii, blisko miejsca, w którym odbył się szczyt.

Celem instalacji jest uświadomienie szkód dla środowiska naturalnego, jakie powodują odpady elektroniczne. Góra przedstawia twarze siedmiu przywódców, którzy pojawili się na szczycie: prezydenta USA Joe Bidena, premiera Wielkiej Brytanii Borisa Johnsona, premiera Japonii Yoshihide Suga, prezydenta Francji Emmanuela Macrona, premiera Włoch Maria Draghi, premiera Kanady Justina Trudeau i niemieckiej kanclerz Angeli Merkel.

Bez LGBT+ nie ma PoLski

W związku z Pride Month, dużo radości, zabawy i pozytywnego wydźwięku dała ludziom kreacja reklamowa Agory. Przed Paradą Równości, na stronach głównych portali Gazeta.pl, Wyborcza.pl, Gazeta Wyborcza, TOK FM i tokfm.pl, zniknęły litery L, G, B oraz T.

Dzięki akcji zorganizowanej przez wyżej wspomniane tytuły, a także stowarzyszenie Miłość nie wyklucza, odbiorcy spotkali się z nietypowym formatowaniem tekstów. Kampania stworzona została przez agencję MullenLowe Warsaw. Twórcy chcieli zwrócić uwagę na wykluczenia osób nieheteronormatywnych z wielu sfer życia.

Stworzono także generator grafik, w których tworzone były słowa z wybrakowanymi literami. Grafiki publikowane były w mediach społecznościowych pod #BezLGBTplusNieMaPoLski. Generator nadal dostępny jest tutaj.

Co więcej, Gazeta.pl w ramach wsparcia społeczności LGBT+, powołał stanowisko koordynatorki treści ds. różnorodności i inkluzywności. Od 1 lipca obejmuje je Wiktoria Beczek, która związana jest ze stowarzyszeniem Miłość nie wyklucza.

Cebula deal w X-kom

X-kom zorganizowało nietypową akcję – „Zapłać prawdziwą cebulą”. Twórcy kampanii przygotowali hasło rabatowe, które obowiązywało pierwszą osobę, która z niego skorzysta. W ten sposób można było zakupić smartphone, z który, finalnie, zapłacić będzie trzeba cebulą. W tym przypadku, przelicznikiem walutowym była cebula. Mianowicie 1zł to 1 cebula.

Jeden z Internautów postanowił przeliczyć, czy oferta zaproponowana przez markę jest korzystna. „Zakładając, że przeciętna cebula ma 110 gramów, a cena cebuli to około 1,5 za kilogram, to za takiego Samsunga S21 trzeba by zapłacić 3500 cebul. Pomnóżmy sobie 3500 przez 110 gram i otrzymamy 385 000 gramów. Podzielmy tą liczbę na kilogramy, otrzymamy 385 kg cebuli. Przy założeniu, że cebula kosztuje 1,5zł/kg taki Samsung będzie kosztować 578 zł zamiast 3,5 tysiąca złotych.”

Gniewasz się, że kocham tatę?

Bardzo wzruszający spot, przedstawiający problem alienacji rodzicielskiej. Bardzo często pomija się problem ojców, którzy są odsuwani od swoich dzieci. Fundacja Kocham Cię Tato pokazuje w spocie jak ważne jest to, żeby nie ograniczać kontaktów dziecka z własnym ojcem.

Victoria’s Secret rezynuje z Aniołków

Marka Victoria’s Secret zdecydowała się zastąpić Aniołki, kobietami, które mają na koncie osiągnięcia niezwiązane ze swoim wyglądem. W związku z ruchem #bodypositive właścieiele marki odchodzą od prezentowania bielizny na seksownych modelkach, które przez lata określane były mianem Aniołków.

Tym razem, będzie to siedem „kobiet sukcesu, które dzielą swoją pasję z pragnieniem wprowadzania pozytywnych zmian”. Są to: Megan Rapinoe (amerykańska piłkarka i aktywistka dążąca do wyrównania płac), Priyanka Chopra Jonas (aktorka i przedsiębiorczyni), Valentina Sampaio (aktywistka LGBTQ+ i modelka), Adut Akech (modelka i uchodźczyni z południowego Sudanu), Amanda de Cadenet (brytyjska dziennikarka i propagatorka równości), Eileen Gu (profesjonalna narciarka) oraz Paloma Elsesser (modelka i promotorka ciałopozytywności).

Każda z kobiet zostanie twarzą firmy i będzie promować markę w social mediach. Dyrektor marki, Martin Waters, w rozmowie z „The New York Times” powiedział: „Gdy świat się zmienia, my też musimy zareagować. Musimy przestać myśleć, czego pragną mężczyźni, a zacząć myśleć o tym, czego chcą kobiet”.

Otwarcie mówiąc: Quebonafide – Let’s be clear

„Moja natura chyba jest taka, że ja właśnie chciałem być wytykany palcem i szybko się nudziłem sobą. Nie lubiłem siebie w tej formie stałej. Cały czas musiałem ten stan skupienia zmieniać. Muszę sobie robić te rollercoastery jeśli chodzi o własną aparycję czy o jakąś taką ekonomię myśli. […] Chciałbym, żeby świat się jeszcze bardziej wyzwolił.” – takie słowa padają w nowym spocie marki Sprite, która do współpracy zaprosiła Quebonafide.

Sprite startuje z kampanią „Let’s be clear”. Kampania dotyczy otwarcia głowy na różnorodność i inkluzywność społeczną. Kilka dni później, pojawiła się jej kontynuacja. Wraz z Krzysztofem Gonciarzem rozpoczęli serię podcastów. W pierwszym z nich, jako gość wystąpił Izu Ugonoh, z którym przeprowadzili niemal półtoragodzinną rozmowę.

Danish Road Safety Council

Duńsaka organizacja zajmująca się bezpieczeństwem ruchu drogowego, zachęca do noszenia kasków rowerowych. Poprzez historię Wikinga ruszającego na Anglię rozśmieszają, ale także pokazują, że warto zadbać o swoje zdrowie i życie.

IKEA i specjalna kolekcja kanap

Love Seats to kolekcja kanap od IKEA, które zainspirowane zostały flagami społeczności 2SLGBTQ+. Marka daje pretekst do dzielenia się historiami o miłości bez barier. W projektowanie zaangażowani byli m.in. Bianca Daniela Nachtman, Madison van Rijn, Charlotte Carbone, i Ali Haidera, którzy znani są z działalności na rzecz seksualnych mniejszości.

Kanapy instalowane będą w sklepach IKEA w całej Kanadzie, przez całe lato.

Kilka pojedynczych kreacji marketingowych (i intencji mszalnych ;)) z czerwca 2021

Męskie Granie 2021 – „I Ciebie też, bardzo”

Na koniec, niekoniecznie marketingowy temat, choć każdego roku jest wokół niego bardzo głośno. Na koniec miesiąca swoją premierę miał tegoroczny hymn trasy Męskie Granie, która sponsorowana jest przez markę Żywiec.

Tegoroczny utwór”I Ciebie też, bardzo” wykonują Daria Zawiałow, Dawid Podsiadło oraz Vito Bambino. Teledysk do utworu, jako pierwszy na świecie, został w pełni zrealizowany z pokładu drona FPV (First Person View) oraz kamery RED Komodo.

Zdjęcia do teledysku kręcone były w Łódzkim Centrum Nauki i Techniki EC1. Co ciekawe – dron, podczas trwania całego utworu, pokonuje dystans 2,3km.

Podsumowanie czerwca

Jak widać, bardzo dużo działo się w kontekście Pride Month. Wiele marek oparło na tym swoją komunikację w czerwcu. Nie zabrakło jednak i kontrowersji i kreatywnego podejścia do marketingu – czerwiec rzeczywiście był jednym z ciekawszych miesięcy, w którym działo się bardzo dużo.

.

Related Posts

E-book

Archiwum