Marketingowy przegląd grudnia 2020 | Cyberpunk 2077, EKOmaty, Kolory 2021

Grudzień kojarzy się przede wszystkim z reklamami świątecznymi. Sama jestem zdziwiona jak wiele w marketingowym świecie działo się w grudniu. Z małym opóźnieniem, jednak zapraszam do marketingowego przeglądu grudnia ubiegłego roku.

Opel z nowym logo

Marka Opel stworzyła nową oprawę wizualną. Dotychczasowe logo narysowano cieńszą linią. Na tło wykorzystano jaskrawy odcień żółci, który ma pokazywać innowacyjność marki.

Nowe wzornictwo (swoją drogą zauważylibyście różnicę?) ma koncentrować się ma najważniejszych elementach marki. Tym samym eliminując wszelkie zbędne ozdobniki i elementy, które absorbują uwagę. Całość zwężono a nowy font jest bardziej lekki i przejrzysty. Całość identyfikacji zaplanowano w trzech wersjach: lekkiej, zwykłej i pogrubionej.

Słoneczniki z klocków Lego

Słoneczniki z klocków Lego pojawiły się na wrocławskim rynku. Powstały z okazji dnia życzliwości i ulokowane były tuż obok Krasnala Życzliwka.

Słoneczniki znajdowały się na rynku do świąt. Nie była to jednak pierwsza tego typu instalacja w Polsce. Wcześniej, stworzono ziejącą ogniem owcę, którą znaleźć można było na krakowskim Wawelu.

Marka Reserved zerwała współpracę z modelem, który żartował z przemocy wobec kobiet

Victor Stadnichenko promował ubrania marki Reserved. Po tym, jak obraźliwie wypowiedział się na temat kobiet w mediach społecznościowych, Reserved zerwała z nim współpracę.

Po dużej aferze z modelem Dominiciem D’angelici, który został usunięty z polskiej edycji programu TopModel za kryminalną przeszłość, Victor zostawił na jego Instagramie krótki komentarz: „Myjcie się dziewczyny nie znacie dnia ani godziny”.

Internauci skrytykowali jego wypowiedź, tym bardziej, że był to żart z przemocy wobec kobiet. Marka bardzo szybko zareagowała, informując, że poglądy głoszone przez modela są „nie do przyjęcia”. Tym samym usunęli z sieci wszystkie zdjęcia, na których model prezentował kolekcje marki.

EKOmaty do recyklingu plastikowych butelek

Marki Żabka Polska oraz Żywiec Zdrój podjęły partnerstwo, w którym zadeklarowały wspólne działania na rzecz zamknięcia obiegu tworzyw sztucznych. Tym samym rozpoczynają testy z wykorzystaniem EKOmatów, które są automatami do recyklingu plastikowych butelek.

Automaty te pozwalają na selektywną zbiórkę opakowań po napojach z plastiku oraz metalu. Następnie wykorzystywane będą do stworzenia nowych butelek a klienci za wyrzucone opakowania otrzymywać będą 10 żappsów, czyli punktów lojalnościowych w aplikacji żappka.

Niestety, ale współpraca na ten moment opiewa na 15 automatów, które mają się pojawić do końca I kwartału 2021 przy wybranych sklepach w Poznaniu oraz Warszawie.

PKN Orlen przejął Grupę Polska Press

Chyba jeden z największych newsów grudnia, którym żyła cała Polska. PKN Orlen rozszerzył swoją działalność w obszarze mediowym. Tym samym, koncern uzyskał dostęp do ok. 17,4 miliona użytkowników w Internecie.

Polska Press była w posiadaniu 20 wydawanych w Polsce dzienników regionalnych (z 24 istniejących) oraz 120 tygodników lokalnych. Posiadała także 500 witryn online z tendencją wzrostową liczby unikalnych użytkowników.

IKEA rezygnuje z wydawania drukowanego katalogu

Po 70 latach, marka IKEA zapowiedziała zrezygnowanie z wydawania swojego kultowego już katalogu – zarówno w wersji drukowanej, jak i tej cyfrowej.

Przedstawiciele firmy przyznali, że w ciągu ostatniego roku, zakupy dokonywane przez internet wzrosły o 45%. Stąd też marka przeskakuje w 100% w digital chcąc prezentować swoje produkty w mediach społecznościowych oraz aplikacji mobilnej.

Aby odpowiednio zakończyć 70 lat tradycji, planowane jest jednak wydanie specjalnej edycji publikacji jesienią 2021 roku.

Plakaty dotyczące przemocy wobec kobiet

Organizacja UN Woman rozpoczęła kampanię w USA, w outdoor’ze, której celem jest zwrócenie uwagi na luki prawne w walce z przemocą wobec kobiet. Powstała więc seria celowo ocenzurowanych kreacji wskazujących na to, że zdjęcia są cenzurowane, jednak popełniane czyny już nie.

Najwięksi śmieciarze na świecie

Trzeci raz z rzędu, na podium pojawiają się popularne koncerny, takie jak Coca-Cola, Pepsico oraz Nestlé. Każdego roku, ekolodzy z organizacji Break Free From Plastic tworzą zestawienie „największych śmieciarzy na świecie”. Wszystkie trzy firmy „utrzymały” swój tytuł.

Co więcej i co ciekawe, Coca-Cola produkuje więcej plastikowych odpadów, niż Pepsico i Nestlé razem wzięte. Ekolodzy zarzucają markom, że choć pracują nad tym, by zminimalizować ilość produkowanych odpadów, tak naprawdę nie zostało wprowadzone jeszcze żadne rozwiązanie, które przeciwdziałałoby temu problemowi.

Marki odpowiedziały też na zarzuty. Pepsi oraz Mirinda, do 2021 roku mają produkować butelki z plastiku pochodzącego z recyklingu. Coca-cola zaś, do 2030 roku, planuje uruchomić program, dzięki któremu wszystkie produkowane plastikowe butelki będą do niej trafiać do recyklinu. Nestlé zapowiedziała zmniejszenie produkcji plastiku o kilkadziesiąt procent do 2025 roku.

Kolory 2021 roku

Insytut Pantone zaprezentował kolory 2021 roku. Zostały nimi szary (ultimate gray) oraz cytrynowożółty (illuminating). W ubiegłym roku był to kolor Classic Blue symbolizujący klasykę oraz ponadczasową elegancję. Tym razem są to kolory, które odwołują się do panującej pandemii koronawirusa.

Skoda i spersonalizowane reklamy w samochodzie

Marka Skoda poinformowała o wyświetlaniu spersonalizowanych reklam na ekranach samochodów. Testy prowadzone są aktualnie na rynku czeskim.

W swojej informacji prasowej poinformowała, że już wkrótce, w swoich samochodach zaprezentują spersonalizowane reklamy wyświetlane na ekranach multimedialnych wewnątrz pojazdów. Wyświetlane oferty będą tworzone wraz z partnerami i dostosowane zostaną do aktualnej lokalizacji pojazdu czy okoliczności. Gdy poziom paliwa będzie niski, na wyświetlaczu pojawią się informacje o najbliższych stacjach benzynowych oraz zniżkach jakie są na nich oferowane. Planowane jest też wprowadzenie reklam okolicznych sklepów, hoteli, restauracji czy myjni samochodowych.

Na początku, rozwiązanie pojawi się na rynku czeskim. Dostępne będzie w modelach: Scala, Kamiq, Superb, Karoq i Kodiaq. Niedługo dostępne ma być także w innych krajach.

Premiera Cyberpunk 2077

W grudniu, bardzo głośno było także wokół premiery gry naszej rodzimej marki – Cyberpunk 2077 produkcji CD Projekt RED. W związku z premierą pojawiło się wiele problemów, w tym wybuchające konsole. Studio gier jest aktualnie obserwowane przez UoKiK. Niemniej, premiera była na tyle głośna, że szereg marek wykorzystało ją do promocji swoich własnych produktów.

Pornhub usunął 10 milionów filmów z serwisu

Kolejna głośna akcja grudnia to usunięcie ponad 10 milionów filmów z platformy Pornhub z istniejących 14. Treści te mogły zawierać przemoc wobec kobiet, nagrania gwałtów oraz dziecięcą pornografię. Temat był nagłośniony przez The New York Post – dziennikarz zwrócił uwagę na to, że część filmów zawierać może kontrowersyjne treści.

W następstwie, Mastercard oraz Visa zawiesiły współpracę z platformą. Tym samym zaprzestały obsługiwanie płatności za dostęp do konta premium.

Portal podjął działania naprawcze, które poskutkowały usunięciem ponad 10 milionów filmów. Pornhub wprowadził też nową politykę, która ma eliminować nagrania łamiące prawo.

Ryan Kaji – najlepiej zarabiający YouTuber

Forbes ogłosił listę najlepiej zarabiających YouTuber’ów. Trzeci rok z rzędu został nim Ryan Kaji mający obecnie 9 lat. Chłopiec prowadzi kanał Ryan’s World i zajmuje się rozpakowywaniem zabawek, które dostaje od marek, a następnie je recenzuje. Jego kanał subskrybuje 28 milionów użytkowników co przekłada się na zarobki w wysokości 29,5 miliona dolarów rocznie.

Na podium znaleźli się także Mr. Beast z zarobkami w wysokości 24 mln dolarów oraz Dude Perfect z zarobkami w wysokości 23 mln dolarów.

Podsumowanie

Jak widać, grudzień był niesamowicie intensywny marketingowo. Dlaczego w tym zestawieniu nie pojawiło się nic w świątecznym klimacie? Ano dlatego, że przegląd reklam świątecznych pojawił się w osobnym poście. Tutaj skupiłam się na wszystkim innym, co miało miejsce w świecie marketingu. Dajcie znać co Was zaskoczyło, co najbardziej się spodobało. A może coś istotnego pominęłam, co zwróciło Waszą uwagę w grudniu?

Zostań ze mną na dłużej i bądź ze wszystkim na bieżąco:

Related Posts

E-book

Archiwum