Zbierałam się do tego wpisu przez ostatnie dwa tygodnie. Skoro go czytasz, to wreszcie się pojawił. Przedstawiam świat marketingowy w listopadzie 2020 w pigułce. Kilka ciekawych akcji marketingowych, kalendarz, który porwał tłumy internautów, nieudane akcje marketingowe firm i wiele więcej. Zapraszam do przeczytania zestawienia poniżej.
Ikony PlayStation w Londynie
Z okazji premiery swojej najnowszej konsoli, Sony zorganizowało dużą akcję marketingową w outdoorze (przestrzeni miejskiej). W jej ramach, znaki znajdujące się przy wejściach do londyńskiego metra, zamienione zostały w ikony PlayStation.
Znaki pojawiły się 18 listopada i prezentowane były przez kolejne 48h. Następnie przeniesione zostały do biura Sony Interactive Entertainment Europe.
Mercedes-Benz w reklamie auta, którego nie widać
Mercedes-Benz zaprezentował nową reklamę promującą nową limuzynę elektryczną EQS. Założeniem auta jest zostawianie niskiego śladu węglowego stąd też pojawił się ciekawy wybór przekazu. By go wzmocnić, marka przez niemal cały czas trwania spotu, nie pokazuje w nim auta.
Jon Hamm, narrator reklamu podkreśla:
„Prawdopodobnie najważniejszy ślad, jaki nowy Mercedes-Benz zostawia na świecie, to… brak jakiegokolwiek śladu”.
Rok 2020 bez YouTube Rewind
YouTube już od kilku lat nie radzi sobie z YouTube Rewind. Spot podsumowujący 2018 rok został szeroko skrytykowany. Nikt nie sądził, że może być gorzej. A jednak było. Komentarze po publikacji materiału podsumowującym 2019 rok nie zostawiły na spocie suchej nitki. Niemniej, od 2010 kiedy zaczęły pojawiać się Rewinds, była to swego rodzaju celebracja dla osób związanych z YouTube i rok w pigułce.
W 2020 roku spot się nie ukaże. YouTube poinformował, że ze względu na to, jak wygląda 2020, jak trudny jest dla ludzi i jak różni się od lat poprzednich, nie ma sensu tworzyć spotu i „robią sobie przerwę”.
Piękna i długa reklama Apartu
Czy jest na sali ktoś, kogo ominął fenomen najnowszej reklamy Apartu? Marka Apart zaprezentowała swój najnowszy, świąteczny spot. Do reklamy zaproszone zostały Anna Lewandowska, Małgorzata Socha oraz Julia Wieniawa. Materiał trwał niemal 4 minuty i był zlepkiem wielu różnych scen przepełnionych świątecznym klimatem.
Zacznę może od oryginalnego materiału, bo o dziwo, to nie on zdobył popularność i nie on jest głównym tematem tej części wpisu:
Kampania jak kampania – są jej zwolennicy, którzy uważają, że świetnie wprowadza w świąteczny klimat. Są też jej przeciwnicy, którzy narzekają na przepych i blichtr. Produkcja zyskała jednak na popularności po parodii stworzonej przez Klub Komediowy. Film zatytułowany został „Piękna i długa reklama Apartu” i w delikatny sposób wyśmiewa to, co dzieje się na ekranie. I to właśnie ta produkcja podbiła serca Internautów zwracając jeszcze większą uwagę na to, co wyprodukował sam Apart.
Wiedźmin w świątecznym wydaniu
Pamiętacie jeszcze o zeszłorocznej produkcji Netflixa? Pisałam o tym, na blogu, więc kto jeszcze nie widział to hop siup i czytamy recenzję Wiedźmina.
Nie o recenzji jednak tym razem a o świątecznej odsłonie Geralta, o której nawet nie śniliście. Netflix zaprezentował swój nowy, świąteczny spot wizerunkowy, w którym główną rolę odgrywa Geralt właśnie. Bohater, jak możemy się domyślić, nie bardzo czuje klimat świąt i wolałby jednak wybrać walkę z potworami.
Swoją drogą, o tegorocznych reklamach świątecznych będzie osobny wpis już niebawem.
Nordax Bank i ich kolekcja do home office
W poprzednim przeglądzie marketingowym z października, pisałam o kolekcji do pracy zdalnej zaprezentowanej przez kanadyjską markę Henri Vézina. Tym razem wybił się szwedzki Nordax Bank, który podszedł do tematu humorystycznie i zaprezentował kolekcję ubrań idealną do pracy zdalnej.
Nowa kolekcja współtworzona została z projektantami Sissel Kärneskogiem i Marie Isacson. Zaprezentowali oni sukienkę, która służy jako kołdra, kurtkę z wbudowaną podkładką na laptopa oraz pelerynę z wygodnym oparciem, by móc wykonywać pracę z każdego miejsca w domu.
„New Books from Poland” – spot Instytutu Książki
Celem spotu „New Books from Poland” jest promocja polskiej literatury za granicą. Materiał nie przyjął się zbyt dobrze. Skrytykowany został przez Szczepana Twardocha, który nazwał spot „żenująco głupim i pięć razy za długim”.
W spocie Instytutu Książki, gromadzone są najciekawsze pozycje z danego sezonu i zaprezentowane w taki sposób, by zachęcały zagranicznych wydawców i agentów literackich, do tego, aby wykupiły prawa do przekładu i wydały go w swoim kraju. Tegoroczny spot trwa ponad 3 minuty i prezentuje dziewięć książek polskich autorów.
Każdą z pozycji zaprezentowano tak, aby wizualnie przedstawiała swoją tematykę. Całość okraszono pompatyczną melodią oraz narracją, która opisuje poszczególne publikacje. Instytut na temat spotu powiedział:
„Polskie książki w >>kinowym<< stylu z rozmachem godnym superprodukcji. W ten sposób prezentujemy światu tegoroczny wybór najciekawszych i najbardziej inspirujących książek polskich autorów”.
Kalendarz spółdzielni mleczarskiej KaMos
Teraz przyszedł czas na ogień i kompletny pocisk, który podbił serca internautów. Kalendarz spółdzielni mleczarskiej, który połączył słodkie zwierzątka, produkty mleczarskie, a także symbole historyczne. Myślę, że nie ma co tu wiele opowiadać, zobaczcie sami poniżej. Natomiast więcej materiałów i możliwość zakupy znajdziecie na ich fanpage.
P.S. Ciekawym miesiącem okazał się czerwiec, w którym zginęły początkowe cyfry w dniach poniedziałkowych ;)
Odkupienie win by Reserved
Jeszcze niedawno pisałam o aferze wokół nowej kolekcji marki Medicine. Tym razem oberwało się marce Reserved, która wypuściła koszulkę przedstawiającą św. Mikołaja wraz z reniferem, trzymających butelki alkoholu, okraszając to podpisem „odkupienie win”.
Nadruk ten nie spodobał się Agacie Puścikowskiej (dziennikarce oraz pisarce), która skomentowała firmę na swoim Facebooku. Dziennikarka współpracuje z chrześcijańskimi czasopismami. Marce zarzuciła m.in. promowanie alkoholizmu, oraz skrytykowała wykorzystanie nawiązującej do chrześcijanizmu frazy „odkupienie win”.
„Heheszki z pijanego czerwonego pajaca to akurat kwestia gustu. O gustach się nie dyskutuje, chociaż grafika słaba. Ale podpis to nie dowcipna gra słów, jak pewnie będziecie tłumaczyć, lecz prymitywne granie na wartościach bliskich wielu Polakom. Niesmaczne, głupie, niepotrzebne”
Po opublikowaniu wpisu, w Internecie zawrzało. Internauci opowiedzieli się za humorystycznym oraz zabawnym nadrukiem, niemniej marka przeprosiła i wycofała koszulki ze sprzedaży. Zarówno w formie stacjonarnej, jak i internetowej.
Podsumowanie
W świecie marketingu dzieje się bardzo wiele. W listopadzie opublikowanych zostało bardzo wiele kreacji świątecznych. Niemniej im, poświęcić chciałabym osobny wpis, stąd też w aktualnym znalazły się jedynie dwa przykłady tego typu kreacji – ta od Netflixa wykorzystująca naszą rodzimą popkulturę oraz ta od Apartu, która wzbudziła wiele emocji w świecie Internetu.
Która z akcji zaskoczyła Was najbardziej? Która spodobała się najbardziej? A może któreś w zestawieniu zabrakło?
Zostań ze mną na dłużej i bądź ze wszystkim na bieżąco: