Czas na kolejny przegląd marketingowy i weryfikację co takiego w świecie marketingu się ostatnio działo. Przygotowałam małe zestawienie ciekawych, moim zdaniem wydarzeń, które miały miejsce w ciągu ostatniego miesiąca. Poprzedni przegląd dedykowany był świątecznym kreacjom marketingowym 2019, dlatego też dzisiaj nadrabiam zaległości z ostatniego miesiąca.
Darmowe Whoppery od Burger King
Burger King wystartował z nową promocją pod hasłem „King Stairs”. Na fali popularności filmu Joker (jeżeli jeszcze nie widziałeś, zachęcam do zapoznania się z moją recenzją), schody, które znane są z produkcji i znajdują się w Bronx’ie w Nowym Jorku, stały się niezwykle popularne.
Tak więc, żeby wynagrodzić trudy i znoje mieszkańcom, którzy każdego dnia muszą znosić fale turystów, Burger King, we współpracy z Uber eats postanowił rozdać im darmowe Whoppery.
Pojawił się także spot promocyjny, w którym Burger King zaczepił po raz kolejny McDonald, mówiąc „We know clowns can be annoying” – nie muszę chyba wspominać, że to największy konkurent firmy kojarzony jest przecież z klaunem? ;)
Uber jeździ Boltem
Nie wiem czy trafiliście już na tę kreację, ale widziałam ją wszechobecną w Warszawie. Marka Bolt postanowiła zrobić Panią Lidię Uber ambasadorką swojej marki. Tym samym powstał szereg kreacji w social media oraz outdoor’owo, na których widzimy konkretny, dosadny komunikat, który daje prztyczka w nos konkurencji „Pani Uber jeździ Boltem”.
Pies to nie prezent
Białostockie schronisko dla zwierząt, w okresie świątecznym, postanowiło wstrzymać adopcję szczeniąt. Niestety, ludzie podchodzą do takiej adopcji bardzo nieodpowiedzialnie i wielokrotnie zwierzęta zostają „zwracane” jak zabawki w sklepie, kiedy okazują się nietrafionym prezentem, albo się znudzą. Adopcja powinna być przemyślaną i odpowiedzialną decyzją stąd też akcja „pies to nie prezent”.
W ramach akcji, adopcja szczeniąt wstrzymana jest do 10 stycznia 2020. Brawo Białystok!
Zjedzono banana
O tej akcji na pewno słyszeliście! W galerii sztuki w Miami, gruziński artysta zjadł przyklejonego do ściany banana. A banan był częścią dzieła włoskiego twórcy instalacji artystycznych.
Instalacja sprzedana została za 465 tys. złotych. Krótko po sprzedaży, gruziński artysta David Datuna ściągnął banana ze ściany i go zjadł. Przyznał, że było to artystyczne wystąpienie wykonane przez „głodnego artystę”.
Marki nie przeszły koło tego wydarzenia obojętnie, dostarczając szereg kreacji RTM (Real Time Marketing) w social media. Poniżej przedstawiam kilka z nich.
KFC w podziękowaniu Borysowi
W ostatnich dniach fani fanpage KFC wpadli w panikę, bądź wręcz odwotnie, zaczęli wyśmiewać KFC za atak hakerski, którego rzekomo doświadczyli. Na fanpage KFC pojawiło się czarno-białe zdjęcie chłopaka. Do tego zero komentarza i zero jakiejkolwiek informacji. Internauci wyciągnęli wnioski i wyśmiali markę.
Chwilę poczekaliśmy na reakcję, ale jeszcze tego samego dnia KFC wyjaśniło, że to ich przemyślana akcja. W ten sposób chcieli podziękować Borysowi, który jest ich fanem i równo rok wcześniej ustawił sobie kubełek KFC na zdjęcie profilowe. Stąd też KFC zrobiło dokładnie to samo tylko w drugą stronę ;)
Dracula – miejski billboard promocyjny BBC
W związku z premierą nowego serialu produkowanego przez BBC One w Londynie oraz Birmingham pojawiły się billboardy promujące serial. Są o tyle wyjątkowe, że za dnia wyglądają całkiem niepozornie, natomiast kiedy zapada zmrok… ujawniają całą prawdę.
Młodzieżowe słowo roku 2019 wg PWN
No i na koniec kilka słów o młodzieżowych słowach roku 2019 według PWN. Jesteśmy po czwartej już edycji plebiscytu organizowanego przez Wydawnictwo Naukowe PWN. Przeanalizowano ponad 41 tysięcy zgłoszeń i na młodzieżowo słowo roku wybrano słowo alternatywka.
Co oznacza alternatywka?
Alternatywka to dziewczyna o alternatywnych upodobaniach i zachowaniach. Już poczuliście się staro? ;) No to lecimy dalej. Drugie miejsce zajęło słowo jesieniara (miłośniczka jesieni) natomiast ostatnim na podium jest słowo eluwina (forma przywitania).
Dziękuję bardzo za uwagę i zachęcam do obserwowania kolejnych wpisów z serii „przegląd marketingowy„, jeżeli chcecie wiedzieć w pigułce co w świecie marketingu piszczy.
Zostań ze mną na dłużej i bądź ze wszystkim na bieżąco:
Przeczytaj także:
Wiedźmin – serial Netflix (2019)
Nie czytasz Olgi Tokarczuk? – Zrób z siebie idiotę!
Postanowienia noworoczne 2020
Jak być produktywnym zamiast „wiecznie zajętym”?